Home Achtergrondinformatie/Algemeen Kosten van aanleg van de Alternatieven
Kosten van aanleg van de Alternatieven PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag, 20 maart 2008 00:40

Natuurlijk draait het uiteindelijk allemaal om geld! En daarnaast is het ook nog belangrijk wanneer dit geld beschikbaar is. Tot 2020 is er op dit moment ongeveer 2 miljard euro (2.000 miljoen euro) beschikbaar voor het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen tussen Rotterdam en Den Haag.Gezien de huidige financiële crisis is het niet waarschijnlijk dat de overheid op de korte termijn véél meer geld beschikbaar zal stellen. Daarnaast is het ook zo dat als er méér geld vloeit naar het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen tussen Rotterdam en Den Haag; er op andere plaatsen minder geld beschikbaar is voor het aanpakken van die bereikbaarheidsproblemen.

In de tabel hieronder hebben we een overzicht opgesteld met de belangrijkste alternatieven waarbij er rekening gehouden is met een redelijk inpassingsniveau en daarnaast aangegeven is of het geld al dan niet beschikbaar is.

 

Rijksweg Investeringsbedrag Geld beschikbaar?
A4 Midden Delfland (IODS) 880 miljoen Ja
A4 met Vaart min. 1.120 miljoen Ja
A13/A16 1.600 miljoen Ja
Verbrede A13
1.200 miljoen
Ja
Verbrede A13 + A13/A16 2.100 miljoen
Nee
A54 "Verlengde Veilingroute"
1.000 miljoen
Ja
A54 + Oranjetunnel 2.900 miljoen
Nee
A14
3.000 miljoen
Nee
A14, A54 + Oranjetunnel
5.900 miljoen
Nee
"Winsemius"-Varianten
meer dan 5.000 miljoen
Nee

 

Toelichting bij de de berekeningswijze van de hierboven gepresenteerde gegevens:

  • Van vele alternatieven zijn berekeningen gemaakt wat deze kosten. In deze tabel is het laatst bekende bedrag weergegeven.
  • Het aanleggen van snelwegen in "open veld" - dus zonder dat geluidsschermen en andere voorzieningen noodzakelijk zijn- kost ongeveer € 15 miljoen per kilometer
  • Het aanleggen van snelwegen in de buurt van stedelijke gebieden, waarbij er bijvoorbeeld geluidsschermen noodzakelijk zijn, begint bij een bedrag van zo'n € 30 miljoen per kilometer
  • Een uitstekend ingepaste snelweg (half verdiept tussen wallen, geheel verdiept en een landtunnel) kost grofweg 120 miljoen per kilometer
  • Een geboorde tunnel kost meer dan 300 miljoen per kilometer
  • Bij de A4 met Vaart zijn de kosten voor luchtkwaliteit en tunnelveiligheid niet geheel meegenomen, daarom is 200 miljoen extra bij het bedrag van de A4 Midden Delfland opgeteld.
 
Banner

Vrienden van de A4

Er zijn al meer dan

12.278

Vrienden van de A4!

Opening A4 Midden Delfland

Nog

303 dagen

tot de opening van de A4 Midden Delfland.

Vrienden van de A4

De Stichting Vrienden van de A4 is de eerste Nederlandse "fanclub" van een snelweg en is een spontaan initiatief van vier ondernemende burgers, die allen lid zijn van de regionale werkgeversvereniging